۱۳۸۸ آبان ۱۴, پنجشنبه

من یک دخترم !

همه چیز از لحظه ی تولد شروع می شود...یک لباس صورتی یا گلدار یا چیزهایی که به آن «دخترانه» گفته می شود تنت می کنند،عروسک دستت می دهند،به تو خاله بازی یاد میدهند....وقتی ماشین بازی کردن را دوست داری می گویند :مگه تو پسری؟! از تو می خواهند زار زار گریه کنی اما اگر پسر هم سن تو گریه کند می گویند:مرد که گریه نمی کنه!10-11 ساله که می شوی کم کم تو را از پسر های هم سنت جدا می کنند(گاهی ناگهان!)...توی یک جعبه به اسم دبیرستان و راهنمایی می روی جوری به تو روابط اجتماعی یاد داده می شود که انگار هیچ جنس مخالفی وجود ندارد و کمی بعد تر می فهمی باید ازدواج کنی که دینت را کامل کنی و بعد تر می فهمی باید بچه دار بشوی،بچه بزرگ کنی و تنها وظیفه ات این است....کلی می گویند که خانه داری و مادر بودن خیلی وظیفه سنگینی است و خیلی مهم است که به خوبی انجام شود!می گویند جامعه ی آینده در دست دستان شما مادران فرداست !! به تو می گویند که کل معضلات این اجتماع و فساد و این حرف ها به خاطر این است که موهایت را نمی پوشانی!به نامحرم نگاه می کنی!می گویند چه باید بپوشی!وقتی لباس می خری انگار باید چندین بار از فیلتر مادر پدر رد شوند...بعد ها همسرت این فیلتر را ایجاد می کند!سرپرست تو هم پدرت است و جز دارایی های او محسوب می شوی بعد ز این تو را معامله می کنند...می گویند که ناموس پرستند...و تو به این فکر می کنی که تو آبرو یک مرد هستی!پس نباید کار زشتی بکنی!!انگار مایه ی شرمی!

مثل این که کسی از تو نمی پرسد که تو چی دوست داری؟!اگر هم بپرسد نمی توانی راحت بگویی چه می خواهی!باید جوابی در محدوده جامعه و خانواده ات بدهی!

انگار واژه ی دختر تعریفی خاص دارد که تو باید خود را با آن تعریف تطبیق دهی....انگار تو در بند عرف ها و سنت ها هستی!انگار هیچ اختیاری نداری...

متین،آروم،زیبا،ناز،صورتی!!

کم کم گفتن:من رفتارم مثل پسراست! توی دختر ها بسیار مد می شود....«من هیچیم به دخترا نرفته!»

داشتم به این فکر می کردم که بین دخترا ادعای این را کردن که مثل پسر هایم نوعی متفاوت بودن و روشن فکری محسوب می شود!!!اما چه کسی گفته یک دختر این است که جامعه می خواهد؟!چه کسی دختر بودن را تعریف کرده؟! گاهی فکر می کنم این تعریف دستاورد آقایان است...

اما ....من دخترم!من هیچ ناز و اطواری توی کارهایم ندارم!من هیچ وقت به قیابه ام توجه نمی کنم،همه ی عروسک هایم را در بچگی نابود کردم!چون از عروسک بازی خوشم نمی آمد،از خرید کردن خوشم نمی آید،ترجیح می دهم کار کنم و دستم در جیب خودم باشد!،به حجاب اعتقادی ندارم(داشتم اما دیگر ندارم!)،در دانشگاه مسخره بازی در می آورم!قهقهه می زنم!روی چمن ها یا روی زمین می شینم برایم مهم نیست چه اتفاقی برای لباس هایم می افتد...برایم مهم نیست که تو می گویی چقدر جلفی!س

من نمی گویم متین بودن،عفیف بودن(!)،ناز داشتن!؛به سروضع رسیدن بد است تنها می گویم باید حق انتخابی وجود داشته باشد.باید انسان ها آزاد باشند و انقدر در قید سنت ها و عرف های بی مورد نباشند.می گویم قبل از این که ما دختر یا پسر (زن یا مرد)باشیم انسانیم!

چون این جوری بودنم را دوست دارم...چون فقط یک بار حق دارم که زندگی کنم!

۷ نظر:

Unknown گفت...

کاملا موافقم!!!
البته نه کامل کامل!چون فکر می کنم تو یه خرده حرف های خودتو نقض کردی.
اونجا که گفتی این مساله که ما اصلا دختر نیستیم وسیله ای واسه کلاس اومدن شده ولی فکر کنم تو چند خط پایینش خودتم...!
حرفات درسته...
چون وقتی مردا دارن بحث سیاسی می کنن و تو می خوای نظر بدی با هیس هیس مواجه می شی(اقایونی که خانمارو برای غیبت کردنو حرفای سطحی مسخره می کنن ولی وقتی خودشون دور هم جمع می شن 4تاکلمه ی دهن پرکن می پرونن ادعا می کنن که مام بلدیم!)
واسه بحثای فوتبالی و ورزشی هم تقریبا همین طوره!البته هستن کسانی که برای اطلاعاتت تحسینت کنن ولی ...
فکر نمی کنم الان خانواده ها با شدتی که تو گفتی عمل کنن.البته داره جا میفته یعنی من جا انداختم ولی کلا همه دارن پیشرفت می کنن و متوجه می شن که دختر دختر نیس.ادمه!به قول خودم که جاهایی چون بهم گفتن دختری کم اوردم اینو گفتم:
I'm not a girl...
ولی girls just wanna have fun!!!
.
.
.
I'm just a GIRL,try to find a place in this world...

satptar گفت...

چرا من نميتونم برات كامنت بذارم...
6 باره 6 نوع مختلف براي اين پستت كامنت گذاشتم ولي الان يادم رفته چي نوشته بودم ....
حالا ميام دوباره !

satptar گفت...

اهان ..داشتم ميناليدم كه:
منم همين طور ...
ناز نازي هستم ولي هيچ وقت اهل خاله بازي و عروسك نبودم....
هميشه هم سر اين قضيه با مامانم دعوا داشتم ...
هيچ وقت هم بازي هام دختر نبودن ....اگر هم بودن زود دعوامون در ميومد ولي هميشه با پسرا راحت تر تا ميكردم...
زندگي شيرين بود تا وقتي كه از خانواده ام دوچرخه بزرگتر درخواست كردم تو سن 11 سالگي ...
خوب فكر ميكني چي شد ؟؟؟؟
عقده اون دوچرخه به دلم موند ..چون اولين تنها چيزي بود كه خواستم ولي برام نرفتن ..چون "دختر كه تو كوچه دوچرخه سواري نميكنه !"
و اين تازه اولمكافان دختر بودن بود !!!!

mahboobe گفت...

گاهی فکر می کنم این تعریف دستاورد آقایان است...


ba in tikash hal kardam kolli

eyval
manam bahat moafegham shadid

Leo گفت...

وقتی کامنت ها صفر بود هر چی زدم ، نیومد که برات کامنت بزارم !

همش اینکه همون بحث همیشگی ، همون چرای گنده ، همش همینا...

بدترش هم هست ؛ که باعث می شه آرزو کنم توی همین سوال می موندم...

"چرا خلق شدم ؟"
"چرا به دنیا اومدم ؟ "

و افتضاح تر از همه :

"چرا این همه زمانی که می شد ، نزدیک بود ، امکانش بود ، نمردم..."

saeed(eh):D گفت...

ba hamatoon movafegham kheili kheili be joz elham yekam.be nazaram aslan harfeto naghz nakardi...aaaaalie postet.halam az khodam beham mikhore ke miam o migam aaalie hamash!vali vaghean hast akhe!vali midooni nanam ina roo asabe manan chon daghighan daran hagh haii ke be man nadadan ro be sara midan!chon kamelan fahmidan ke man cheghad sare hamin ghazaya khol shodam...ke chejoori shodam ke hame pesara azam faraar mikonan va dokhtara ashegham mishan!taghriban daran ta jaii ke mitoonan mizaran sara rahat bashe...sara be omresh ye bar ham khale bazi nakarde...tofang mikhare ..toop mikhare ...aroosak nemikhare hichvaght va man nemizaram vaghean nanam ina behesh gir bedan...chon haghe entekhab dare!man azin 11 salegie kheili delam pore...bad kardan...nemidoonam chi begam...mitarsam ye harfi bezanam hame berizan saram baham dava konan!vaghean mitarsaam...vali dar nahayat ana migam ke:hamin kara ro kardim ke hala toorable nistim dge:)) ;)

Unknown گفت...

Girls Just Wanna Have Fun

I come home in the morning light
My mother says, "When you gonna live your life right?"
Oh mother dear we're not the fortunate ones
And girls they wanna have fun
Oh girls just wanna have fun

The phone rings in the middle of the night
My father yells, "Whatcha gonna do with your life?"
Oh daddy dear you know you're still number one
But girls just wanna have fun
Oh girls just wanna have

That's all they really want
Some fun
When the working day is done
Oh girls they wanna have fun
Oh girls just wanna have fun

Some boys take a beautiful girl
And hide her away from the rest of the world
I wanna be the one to walk in the sun
Oh girls they wanna have fun
Oh girls just wanna have

That's all they really want
Some fun
When the working day is done
Oh girls they wanna have fun
Oh girls just wanna have fun

They just want, they just want
They just want, they just want

That's all they really want
Some fun
When the working day is done
Oh girls they wanna have fun
Oh girls just wanna have fun


When the working,when the working
When the working day is done
Oh when the working day is done
Oh girls the wanna have fun!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!