۱۳۸۶ دی ۶, پنجشنبه

خنده

آیا فرشته ها طرفدار خوبی و شیطان طرفدار بدی هست؟

فرشته ها نه طرفدار خوبی،بلکه طرفدار آفرینش خدا هستند! از سوی دیگر، شیطان تمام مفهوم منطقی دنیای پروردگار را انکار می کند...

در واقع ما خوبی را از روی خدا تعریف کردیم و هر چیزی که صفت خدا باشد را خوبی می نامیم. پس اگر ما فرشته را از شیطان به وسیله ی خدا متمایز کنیم بسیار ساده تر و راحت تر از این است که با استفاده از تعریف خوبی و بدی متمایز کنیم(یعنی یک متغیر جدید معرفی کنیم)!

مصلحت جهان ایجاب نمی کند که یکی از این دو بر دیگری توفیق پیدا کند! دنیا فقط به موازنه ی قدرت نیاز دارد! هر چیزی تعادلی دارد!(*لوشاتلیه! ) اگر در روی زمین بیش از اندازه معنای مخالفت ناپذیر وجود داشته باشد بشر زیر بار مسئولیت خرد می شود و اگر معنای واقعی خودش رو از دست بدهد زندگی غیر ممکن می شود!!!

چیزهایی که ناگهان از معنای مفروض خود خارج می شوند(مثلا کاری که من با امتحان بسیجم کردم! با این که براش خونده بودم!) ما رو به خنده وا می داره!.پس خنده به حوزه ی شیطان تعلق دارد. شیطنت هایی در آن وجود دارد(چیز هایی که با آنچه می کوشند نشان بدهند متفاوت هستند) اما آرامش خیال سودمندی هم در آن هست( چیزها از آنچه به نظر می رسند ساده ترند و در زیستن با آنها آزادی بیشتری داریم، سختی مسئولیت آزارمان نمی دهد!)

نخستین بار که فرشته صدای خنده ی شیطان را شنید وحشت کرد! این ماجرا در میانه ی جشن شلوغی اتفاق افتاد و همه ی حاضران یکی پس از دیگری به خنده ی شیطان پیوستند! خنده شدیدا مسری بود!! فرشته به خوبی می دانست که هدف خنده ضدیت با خداست. می دانست که باید به سرعت کاری کند اما احساس ضعف و بی دفاعی کرد! ناتوان از چاره اندیشی بسادگی از تدابیر جنگی دشمن ضدش استفاده کرد... پس دهانش را باز کرد و صدایی لرزان و زیر در آورد و به خنده معنایی متضاد بخشید! در حالی که خنده ی شیطان به بی معنایی ها اشاره داشت، فریاد فرشته به نظم و سازمان یافته بودن جهان اشاره می کرد و ابراز شادمانی می کرد!!!!

شیطان و فرشته؛ رو دز زو با دهانها باز ایستادند، هر دو کم و بیش یک صدا را در می آوردند/// اما هر یک خود را با طنینی بیمانند بیان می کردند! شیطان با دیدن فرشته ی خندان؛ بیشتر؛بلندتر و آشکار تر خندید!! زیرا خنده ی فرشته ی خندان بی نهایت خنده دار بود!

خنده ی خنده دار توفانی است. با این حال، فرشته ها از آن چیزی کسب کرده اند. آنها با خنده ی معنایی خود همه مان را فریب داده اند! خنده ی تقلیدی آنها و خنده ی اصیل شیطان یک نام دارد. دو نوع خنده و جود دارد و ما برای تمیز دادن آنها از یک دیگر واژه ای در اختیار نداریم!

-----

این نوشته کاملا از من نبود! اگه علاقه مند شدید برید کتاب خنده و فراموشی رو بخونید!

* جالب اینه که من لوشاتلیه رو در همه جای دنیا می بینم! نکته ی جالب اینه که هر زبانی هم تعادل داره! جالبه نه؟ مثلا کلی ریاضی دان اومدن و خودشون رو کشتند که زبان رو ساده کنند! اما چی شد؟ گودل اومد و تلاش های 40 ساله ی چندین نفر رو نابود کرد و گفت هر زبانی تعادلی داره و از اون نقطه به بعد ساده تر نمیشه!


۵ نظر:

ADayDreamer گفت...

من خودم اینو خیلی وقت پیش خونده بودم ولی یک مدت پیش همین جوری داشتم به دلایل خنده ی آدما فکر می کردم دوباره این به ذهنم رسید!
اکثر خنده ها شیطانی هستند! خندیدن به سوتی دادن آدما خنددیدن به برنامه ی طنز خندیدن به اتفاقای عجیب همه ی اینا از این ناشی می شن که یک چیزی از تعادل خارج شده!

ADayDreamer گفت...

اینا شیطانی نیستند!
آدم به خوشبختیش بخنده اتفاقا چیز خوبیه! کاملا به حوزه فرشته ها تعلق داره!! تو داری از نظم جهان لذت می بری!
اما بگو تو داری به چیه خودت می خندی؟
کاملا بستگی داره داری به چیت می خندی!

ADayDreamer گفت...

آماده سازی فضا بود!
راجع شیطانم می تونه باشه!
هرجور راحتی برداشت کن!

ناشناس گفت...

anna poste jalebie.vali khodet noghte zafesho midooni. fekr konam bedooni ke ye jaii milange o jasho ham faghat to midooni. dar natije be onvane ye borhan aghlani bepazir vali bahehesh iman nayar!

ADayDreamer گفت...

1. تمنا می کنم اون اسم صاخاب مرده ی منو نیارین! حالا چه به صورت خلاصه و مخفف چه به صورت کامل
2. راستش خودم دقیق مشکلشو نیافتم! اما زمانی که داشتم جواب(اه الان چه شکلی اسمشو با فارسی بنویسم؟) بالایی(!!!!!!!!) رو می دادم به این نتیجه رسیدم که خنده ها می تونند متفاوت باشند اما بعدش نقض شد و بعدش زیاد بهش فک نکردم!
اما! امروز لئو زمانی که راجع به D
حرف زد منو کاملا قانع کرد که چرا خنده ی بی دلیل یکی از بهترین چیزاست! تا حالا دیدید که بچه ها بی خودی می خندند؟ در واقع خنده ی اونا از هر چیزی واسه من قشنگ تره! نمونه ی کامل معصومیته! و البته خندشون خنده زا هست! همه فضا رو عوض می کنند! گاهی این بچه ها رو دوست داشتنی می کنه...